KariLaitinen

Digikratiaa : On-line- olympialaiset

Taannoisessa Ylen Prisma-jaksossa mittailtiin tietokonepalaajien sykkeitä ja verenpainetta sekä aprikoitiin sitä, että voiko tietokonepelaamisesta tulla olympialaji.

- No, totta hitossa voi, sanon minä.

Ajatelkaa nyt miten helppo, olisi järjestää massiiviset pari viikkoa kestävät kisat. Kenenkään ei tarvitsisi matkustaa minnekään, tapahtuman hiilijalanjälki olisi kokoa 35.

Yleisö saisi ihailla pelaajien trimmattuja vartaloita näyttöpäätteen jaetulla multiscreenillä. Omia suosikkeja saisi äänestää hiiren klikkauksella. Yle paikkaisi alijäämäistä budjettiaan sallimalla pienimuotoisen vedonlyönnin reaaliajassa.

No, ehkä varjopuoliakin ilmenisi, ennemmin tai myöhemmin. Isojen panosten ja pitkien satsausten ollessa kyseessä, myös doping-epäilyt alkaisivat nostaa päätään:

 

- No, HUH HUH! Katsokaa, mitkä Peukalot!

- Oikeesti! Ei kenenkään silmät voi pyöriä NOIN nopeasti!

 

Jossakin vaiheessa olympiakomitea kyllästyisi katsojien sarkastisiin Twitter-viesteihin urheilijoiden ulkoisesta olemuksesta ja muuttaisi olympialaiset Second-life- tyyppisiksi Avatar-kisoiksi.

Katsojat voisivat sponsoroida suosikkiurheilijaansa reaaliajassa – vastineeksi he saisivat interaktiivisesti vaihtaa tämän haluamiinsa asusteisiin - tai vaihtoehtoisesti poistaa asusteet kokonaan.

Sitten, tiettyjen urheilijoiden pitkien voittoputkien myötä heräisi epäilykset siitä, että kisajärjestäjällä olisi omat botti-Avatarensa kisoissa. Kisojen suosio alkaisi hiipua myös siitä syystä että GTA:n sadas juhlaversio vetäisi ihmisten mielenkiinnon toisaalle.

Lopulta, eräänä surullisena päivänä Googlen kehittämä Tekoäly lopettaisi kisat poliittisista syistä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.